Pas recentelijk in 2001 (30 jaar na het
onderzoek van Prof. H.Bender !) werd er een 6e wetenschappelijk onderzoek
uitgevoerd door de psycholoog dr.Imants Baruss. Hij schrijft hierover in
the Journal of Scientific Exploration, Vol.15/3 (2001): "Failure to
replicate Electronic Voice Phenomon". De titel is overigens in tegenspraak
met de bevindingen. Baruss schrijft in zijn summary namelijk: "While there
are some apparent voices upon playback, none of these is sufficiently
distinctive of merit being considered anomalous". Ook Baruss nam
onmiskenbaar spiritistisch te verklaren stemmen op, maar gebruikte als
uitgangspunt voor zijn onderzoek merkwaardig genoeg de
"radio-microfoon-methode", die wetenschappelijk gezien multi-interpretabel
is. De zuivere microfoon-methode (die ikzelf altijd gebruikt heb), waarbij
geen radiofragmenten uit de ether kunnen worden opgenomen is nog altijd de
beste bewijskrachtige techniek (zoals Baruss had moeten weten).
Uiteindelijk liet hij in het midden of de opgenomen stemmen paranormaal
waren of slechts radiofragmenten (een soort van tevoren ingebouwde escape-
route naar mijn idee om zijn baan als psycholoog veilig te stellen).
Vanaf 1973 ben ik zelf gestart met
experimenten op dit gebied. In de loop der tijd heb ik meerdere keren
geprobeerd wetenschappers en parapsychologen voor dit verschijnsel te
interesseren, in de hoop een groot onderzoek naar EVP op te starten, maar
helaas... men had er geen belangstelling voor! Reeds in 1975 zijn mijn
onderzoeksresultaten in boekvorm verschenen: "Paranormale Stemmen"
(uitgeverij Fidessa, Bussum), dat tevens een gedeeltelijke vertaling van
de boeken van Konstantin Raudive bevatte. Na 35 jaar onderzoek wil ik mijn
nieuwe en recente onderzoeksresultaten op deze website publiceren en
tevens in de vorm van een nieuw boek, dat eerdaags van mijn hand
verschijnt.
Ik begrijp heel goed dat alles wat ik
heb waargenomen, gehoord en geanalyseerd op de lezer zal overkomen als een
soort sciencefiction-verhaal, maar datzelfde zullen mensen hebben
meegemaakt die voor het eerst in hun leven een vliegtuig, een auto,
elektrisch licht, televisie, telefoon, etc. hoorden en zagen. In dat
opzicht geldt nog steeds: "the sky is the limit!" Ik kan echter voor 100%
garanderen dat dit het verhaal is van een uiterst integere wetenschapper,
die nergens de onderzoeksresultaten heeft willen aandikken of mooier
maken. Ik ben géén zwever, fantast of sensatiezoeker, maar een uiterst
kritische en objectieve onderzoeker.
Het is wel zo dat mijn waarnemingen
alleen voor mijzelf bewijskrachtig zijn en als zodanig niet een formeel
wetenschappelijk bewijs vormen, omdat het niet onder zuiver gecontroleerde
"laboratorium"-omstandigheden en met meerdere wetenschappers en getuigen
heeft plaatsgevonden. Dat geef ik absoluut toe, maar met mijn onderzoek
wil ik dan ook uitsluitend een aanzet geven voor wetenschappers of
geinteresseerden om dit verschijnsel zelf verder te bestuderen. Het enige
wat ik ermee wil bereiken is andere wetenschappers hiermee aan te sporen
dezelfde experimenten te ondernemen, zodat ze mijns inziens ongetwijfeld
tot dezelfde conclusies en waarnemingen kunnen komen, die ik hier
beschreven heb.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk en
uiterst "onwetenschappelijk" te noemen dat de wetenschap dit
EVP-verschijnsel nu 50 jaar "op de plank" heeft laten liggen en volledig
heeft genegeerd om wat voor duistere redenen dan ook! Dat terwijl EVP ons
voor het eerst in de geschiedenis objectief registreerbaar en herhaalbaar
feitenmateriaal kan bieden over een van de belangrijkste vragen der
mensheid: "wie zijn wij en wat doen we hier in deze kosmos?"
Eigenlijk zouden er op basis van
EVP-onderzoek instituten moeten bestaan, die in eerste instantie mensen
zouden kunnen helpen met hun emotionele vragen betreffende het overlijden
van een geliefde en in tweede instantie meer wetenschappelijke kennis
zouden kunnen opbouwen over mededelingen betreffende het wel en wee en de
werking van onze kosmos (een soort "meerdimensionaal" onderzoek, dat tot
nu toe uitsluitend werd gedaan door de theoretische Fysica, denk daarbij
bijvoorbeeld aan de "Stringtheorie"; dat ons heelal uit meerdere dimensies
kan bestaan).
EVP en
religie
Stel dat er in de toekomst z.g.
"EVP-instituten" zouden komen, dan voorzie ik wel problemen met religieuze
instellingen en opvattingen. Maar de hele geschiedenis van de wetenschap
wordt nu eenmaal gekenmerkt door diverse botsingen met
"geloofsinstellingen". Galilei werd nog in 1633 voor de
Inquisitie-rechtbank gesleept vanwege zijn astronomische ontdekkingen, die
niet strookten met de Bijbel! En wat te denken van Charles Darwin? Nog
steeds mag op sommige scholen de "evolutieleer" niet onderwezen worden...
Om van de ontdekkingen der palaeontologie aan de hand van gevonden
fossielen maar te zwijgen...
Daarentegen ondergraaft de wetenschap
steeds meer traditionele, op basis van uitsluitend "overlevering" en niet
op "feiten"gebaseerde denkwijzen. Zo is de opvatting dat God het heelal in
6 dagen schiep vervangen (en alom wetenschappelijk aanvaard) door een
astronomisch berekende tijdsspanne van 13 à 14 miljard jaar. Ook is
inmiddels bewezen dat de mens van de aap afstamt en niet van een"rib"...
Wetenschappers gaan steeds meer inzien dat het Christendom in veel
opzichten een afgeleide lijkt te zijn van het oud-Egyptische geloof (zie
Lisa Bargeman-The Egyptian Origins of Christianity) m.n. het monotheïsme
van farao Akhnaton, diens gekopieerde "zonnehymne", de Osiris en
Isis-mythe en het feit dat alle farao's zich "sa Re" ("Zoon van God")
noemden.
Zelf heb ik Egyptologie gestudeerd en
kwam zo tot het inzicht dat deze grote kultuur het leven in het
hiernamaals het allerbelangrijkste vond. Van jongs af aan spaarde men voor
zijn kostbaar uitgevoerde "graf". De gehele oud-Egyptische beschaving was
geënt op het "dodenrijk". Men kende zelfs plattegronden van het
hiernamaals, zoals het "Boek der Twee Wegen van Rosetau", een soort
kosmografische afbeelding van het "koninkrijk van Osiris, ook genoemd
Rosetau" ("hiernamaals"). De Egyptenaren kenden de"velden van Earu" in het
hiernamaals, waar alles er ongeveer uitzag als op aarde, alleen mooier en
grootser. Dit was de hemelse "bovenwereld", een soort paradijs van
overvloed. Maar ze kenden in het hiernamaals ook de "onderwereld", vol
spelonken, holen en gangen, waar alles veel aardser en gevaarlijker was.
De plattegrond laat de reis (vol hindernissen) zien, die de overledene kan
maken door het heelal, eerst langs een waterweg door het "binnenste
heelal" en daarna terug door het "buitenste heelal" (de 2 wegen). Tussen
beide wegen in lag een meer van "vuur", waar verdoemden verteerden nadat
hun hart was "gewogen" op een weegschaal. Maar in dat meer konden ze ook
"regenereren". Dit meer van"vlammen of vuur" doet overigens weer sterk
denken aan het "vagevuur" en de "hel" uit het Christendom.
Blijkbaar wisten de Egyptenaren dat veel
in het hiernamaals gebaseerd was op "gedachtenvormen" en daarom gaven ze
hun doden (die als"mummie" hun lichaam en gelijkenis symbolisch moesten
blijven behouden) de meest geliefde en kostbare materiële bezittingen uit
hun leven mee (denk aan de grafschatten van Toetanchamon), zodat ze die
"als gedachte" konden meenemen naar het hiernamaals en daar weer
opnieuw"gebruiken".
Zo liet farao Djoser (3e dyn.) onder de
allereerste echte grafpiramide een soort paleisje in duurzame steen
uithouwen en voorzien van geglazuurde tegels, terwijl zijn paleis op aarde
bestond uit minder duurzame materialen. Farao Khufu of Cheops (4e dyn.)
liet voor zijn reis naar het hiernamaals het grootste duurzame monument
allertijden bouwen (zelfs in onze moderne tijd niet te evenaren): zijn
grote piramide te Gizeh, waarin hij speciaal voor zijn "ziel" 4 gangetjes
liet uithouwen (van 20 x 20 cm doorsnede!), waarlangs zijn geest op een
symbolische wijze naar de sterrenhemel, die andere dimensie, kon gaan.
Hoe de oude Egyptenaren aan al die
wijsheden kwamen is onbekend. Helaas werd de grote bibliotheek van
Alexandrië geheel verbrand en verwoest, zodat we hierover geen oude
geschriften kunnen raadplegen. Wel is een passage uit het "Boek der
Poorten" interessant . Dit was een der Egyptische "dodenboeken", die over
de poorten van het hiernamaals handelde). Het gaat om een offerformule,
waarin wordt gezegd: "degene die de doden echt offers brengt is degene die
de"stemmen"en de"woorden"hoort van hen die"zijn" (Book of Gates III-96).
Hadden zij contact ("stemmen") met overledenen?
Na de teloorgang van de oud-Egyptische
beschaving en hun wijsheden ging ook voor het Christendom een belangrijke
stroming verloren, die gebaseerd was op oude wijsheid ("gnosis"="kennis",
"inzicht"). Bij het concilie van Nicaea in 325 werd het "Gnosticisme"
verboden en in de daaropvolgende eeuwen de mond op wrede wijze gesnoerd.
Alles met betrekking tot het hiernamaals, zoals contact met overledenen,
werd verketterd... Waarom? Uit angst voor het onbekende, uit angst dat de
"waarheid" misschien anders was?
Ik hoop van ganzer harte dat niet weer
hetzelfde gebeurt met het EVP-verschijnsel en dat er over nog eens 50 jaar
wederom geen enkele wetenschappelijke vooruitgang op dit gebied is
geboekt.... (maar het zou me niets verbazen!) Dat zou echter heel jammer
zijn, want men vergeet dan ook even voor het gemak dat men vanuit die
andere dimensie het blijkbaar wel belangrijk vindt om contact met ons te
zoeken.....!
Ik denk trouwens zelf dat we niet eens
hoeven wachten op het "oordeel" van de wetenschap of religie. Het ultieme
bewijs voor EVP en het voortbestaan van het leven na de dood zou mijns
inziens op een veel praktischer manier geleverd kunnen worden via een z.g.
"shortcut". Een shortcut zou bijvoorbeeld een juridische zaak kunnen zijn,
waarbij aan de hand van EVP de naam van de dader door het overleden
slachtoffer is genoemd en vervolgens met DNA-bewijs definitief is bewezen.
Ik denk persoonlijk dat dergelijke mogelijkheden ruimschoots bij
EVP-onderzoeken voorhanden zijn.
Dergelijke "shortcuts" zijn er ook
geweest bij belangrijke ontdekkingen der mensheid als bijvoorbeeld de
ontdekking van het "licht" (gloeilamp) of een "vliegtuig", "radio", "TV",
"telefoon", etc. Ik kan me voorstellen dat vóórdat dergelijke "praktische
bewijzen" direkt "aantoonbaar" waren, de wetenschap ook vol vooroordelen,
ongeloof en de daarmee gepaard gaande "debunkers" zou zijn geweest!
De debunkers
"debunked"
Het verschijnsel EVP heeft in de 50 jaar
dat het nu bekend is uiteraard veel kritiek over zich heengekregen.Toch
ligt de verhouding "positieve reacties" van wetenschappers in vergelijking
met "negatieve reacties"ongeveer op 90/10%. Dat is merkwaardig gezien de
immense claim die het EVP-verschijnsel legt op ons algemeen aanvaarde
wereldbeeld. Door de bevindingen van de theoretische Fysica en met name de
Quantum Fysica is dit wereldbeeld al langzamerhand binnen het
wetenschappelijke establishment aan het veranderen, maar desalniettemin is
de weerstand tegen alles wat bijvoorbeeld met parapsychologie te maken
heeft immens, bevooroordeeld en onterecht.
De meeste 21e eeuwse wetenschappers
staan ook nog eens absoluut negatief tegenover de filosofie van
bijvoorbeeld het "spiritisme". In de 19e eeuw was dit totaal anders en men
zou zich kunnen afvragen in hoeverre de hedendaagse wetenschap wordt
beinvloed door hun"materialistische broodheren"en zich navenant steeds
meer met uitsluitend materialistische zaken mogen bezighouden.
"Vrijdenkers" worden in onze huidige wetenschap steeds meer met de nek
aangekeken, geridiculariseerd en "verketterd". Kortom een dubieuze
ontwikkeling...Temeer omdat het "spiritisme", dat als een soort "geloof"
door wetenschappers wordt weggehoond, sinds 50 jaar door het
EVP-verschijnsel langzamerhand binnen de grenzen van empirische
reproduceerbaarheid wordt getrokken en het oude "geloof" blijkbaar kan
worden omgezet in wetenschappelijk te bewijzen"feitenmateriaal".
Dit EVP-fenomeen werd aanvankelijk fel
bekritiseerd en ik wil nu al deze wetenschappelijke kritieken op een
rijtje zetten, onder de loupe leggen en de wetenschappelijke validiteit
daarvan analyseren. Daarbij is een gradatie in orde van belangrijkheid in
deze kritieken aangebracht. Uitgegaan is van onder wetenschappelijk
gecontroleerde omstandigheden gemaakte microfoonopnames.
-
"Totale
negering"; in de afgelopen 50 jaar is duidelijk geworden
dat deze "negering" de algemene tendens binnen wetenschappelijke kringen
en instituten is. Een absoluut "zwaktebod" van de moderne wetenschap,
omdat een dergelijke houding niet bepaald wetenschappelijk te noemen is.
De uitspraak: "Onderzoek alles en behoudt het goede" is blijkbaar
aangepast als: "Onderzoek alleen bepaalde zaken en behoudt het goede"...
Deze houding kan duiden op aprioristische en/of religieuze opvattingen en
zo'n pre-attitude gaat natuurlijk niet samen met wetenschappelijke
objectiviteit. Aan de andere kant toont het ook weer aan dat men het
EVP-verschijnsel blijkbaar niet wetenschappelijk kan "wegverklaren",
aangezien er anders wel diverse tegen-experimenten waren uitgevoerd
teneinde het verschijnsel met de grond gelijk te maken.
-
"Het kan
gewoon niet", "bedrog"of "het is onzin"-uitspraken. Aan
deze debunkers is blijkbaar voorbij gegaan dat een grote groep
wetenschappers zich al 50 jaar met dit verschijnsel bezig houdt en ook
overtuigd is van de echtheid van het verschijnsel. Dit toont al direkt aan
dat deze "debunkers pur sang" hoegenaamd niets weten of willen weten
omtrent het EVP-verschijnsel. Dus kunnen dergelijke "projectie"-uitspraken
direkt als "onzin" de prullenbak in.
-
"Pareidolie",
"apophenia", "Rorschach-audio"(J.Banks), "hoorbare
theeblaadjes"("subliminal tealeaves"); E.Smith ontvouwt deze alternatieve
hypothese in het Journal of the Society for Psychical Research Vol.46,
1972: "Zoals een helderziende op theeblaadjes staart totdat beelden voor
zijn innerlijk oog verschijnen, zo denk ik dat Raudive en zijn collega's
net zo lang ingespannen luisteren naar de ruisende geluiden op hun banden
totdat zij in stemmen veranderen", aldus Smith. Ook deze hypothese berust
op ondeskundigheid, aangezien dit geen rekening houdt met de objectieve
"zichtbare"spectrografische registraties van EVP-stemmen en met auditieve
EVP-stemmen van A en B-kwaliteit, die uitstekend tot goed te verstaan zijn
voor een ieder. En dat heeft helemaal niets met "Rorschach" of
"theeblaadjes" te maken! Bovendien zijn er door Prof. H.Bender en
ir.J.Sotscheck luistertesten gehouden m.b.t. de EVP-stemmen van Jürgenson.
De percentages verstaanbaarheid lagen bij de proefpersonen significant op
ca 62% "goed verstaanbaar" (Bender 1973). Ook Raudive hield luistertesten,
waarbij de deelnemers (wetenschappers en studenten) eveneens significante
percentages behaalden van 70-100%.
Prof.H.Bender achtte deze tegenhypothese (3) op basis van luistertesten en
objectieve spectrografische analyse als "uitgesloten"(Z.f.P.1970/71). Dus
ook deze tegenhypothese kan wat betreft de duidelijke A/B-stemmen de
prullenbak in.
-
"Onbewuste
buiksprekerij" ("subliminal ventriloquism"), "onbewust
fluisteren" van de deelnemers; dit werd in het verleden door vele
wetenschappers getest bij Jürgenson en Raudive d.m.v. meerdere
bandrecorders tegelijk, keelmicrofoons, etc. Ook deze tegenhypothese werd
door Prof.Bender en talrijke andere controlerende wetenschappers als
"uitgesloten" beschouwd. Het lijkt bovendien niet waarschijnlijk dat alle
EVP-experimentators over dit talent van "buiksprekerij" zouden beschikken!
-
"Radio-fragmenten" en "inductiebeinvloeding" van de microfoon;
Nu komen de wat meer "houtsnijdende" kritieken aan het bod.
Ir. Jürgen Graff van Telefunken, stelde het z.g. "ducting effect" als
verklaring voor het EVP-verschijnsel voor. Dit houdt in dat er soms
vreemde effekten kunnen ontstaan als er in de ionosfeer kleine "ducts"
ofwel "kanaaltjes" ontstaan, die fragmenten van radio- of TV-uitzendingen
duizenden kilometers kunnen verplaatsen. Ook kunnen onder bepaalde
omstandigheden metalen voorwerpen als inductor gaan werken van
radio-uitzendingen.
Voor de experimentele sessies met Jürgenson werd door het onderzoeksteam
van Prof. Bender de testruimte onderzocht op het voorkomen van radio- en
zendergolven, telkens met een negatief resultaat. Ir.Lemke achtte deze
tegenhypothese als verklaring voor EVP volledig uitgesloten. Ook werden
met Raudive in Engeland opnames gemaakt in een
"radio-frequency-screened-laboratory", waar ook gewoon EVP-stemmen werden
geregistreerd (Bander-Hale 1972). Nog recentelijk werden dergelijke testen
ondernomen in een "double screened room"door A.MacRea (JSPR 2005). W.b.
gecontroleerde microfoonopnames in "Faraday-ruimtes" is dus ook deze
tegenhypothese verworpen.
Ook wanneer er een duidelijke dialoog met de EVP-stemmen wordt
geregistreerd en er duidelijke antwoorden op vragen worden gegeven, gaat
deze kritiek niet op.
-
"Onterechte
auditieve patroonherkenning door versterking en filtering van white noise",
theorie van Michael Shermes (Scientific American, april 2005), David
Federlein en Terrence Hines (C.Todd-The Skeptic's Dictionary 2003): door
het versterken van de noise ("white noise") en de filtering daarvan kunnen
klanken ontstaan die lijken op menselijke stemmen door een toevallige
combinatie van fragmentarische klanken. Vervolgens kunnen die
geinterpreteerd worden d.m.v. onterechte patroonherkenning en
verwachtingspatronen. Dit wordt ook wel VTE ("Verbal Transformation
Effect") genoemd.
Blijkbaar is bij de bedenkers van deze
tegenhypothese van EVP niet bekend dat er met deze methode zeer duidelijke
EVP-stemmen en hele lange zinnen kunnen worden geregistreerd, van z.g.
A-kwaliteit, met een onmiskenbaar responsief karakter.
Zij geven logische, goed verstaanbare antwoorden op vragen en informatie,
die later gecheckt kan worden en juist blijkt te zijn. De verkregen
resultaten met deze techniek zijn niet weg te redeneren als "toevallige,
auditieve patroonherkenningen". Bovendien blijven de mannen-, vrouwen- en
kinderstemmen als zodanig absoluut herkenbaar en consistent qua intonatie,
ritme en identiteit. Het zijn dus beslist geen "toevallige" geluiden!
Blijkbaar hebben de bedenkers van deze theorie nooit echt vragen gesteld
aan deze "at random" geluiden, want dan zouden ze weleens vreemd hebben
kunnen opkijken! Op basis van mijn jarenlange, zeer objectieve
persoonlijke en kritische ervaringen met de DNG-methode kan ik deze
theorie van auditive onterechte patroonherkenning absoluut verwerpen.
Een andere psychologische verklaring was de theorie van Prof. Michael
Persinger van het "Consciousness Research Laboratory" in Ontario. Hij
heeft een theorie dat electromagnetische velden de hersenen van
proefpersonen hallucinatoir kunnen beinvloeden. Er zouden zich bij deze
sterke velden gevoelens van angst kunnen voordoen, evenals een gevoel dat
er iemand onzichtbaar "aanwezig" is (onderzoek 2002). Voor EVP gaat deze
theorie echter niet op omdat deze duidelijk verstaanbare en objectief,
herhaalbaar te beluisteren stemmen absoluut niet "hallucinatoir" zijn!
-
"Psychokinetische gedachtenflarden van het onderbewustzijn",
de "super-psi-hypothese"; deze laatste theorie wordt door een aantal
parapsychologen voorgestaan (o.a. Prof.Bender, Prof. Brendan McGann,
etc.). Daar tegenover staat de mening van andere parapsychologen en
vrijwel alle EVP-experimentators van de afgelopen 50 jaar. Totdat de
limieten van het paranormale verschijnsel "psychokinese" (PK) exact bekend
zijn, blijft deze hypothese nog in de lucht hangen. Dat wil echter nog
niet zeggen dat daarmee de spiritistische hypothese geblokkeerd kan worden
(hetgeen veel wetenschappers graag zouden willen, omdat blijkbaar de
"survival-theorie" moeilijker is te aanvaarden). Het zou immers ook zo
kunnen zijn dat het psychokinetische, paranormale vermogen van de
menselijke geest ook na het overlijden behouden blijft en aldus "stemmen"
vanaf de andere kant zou kunnen produceren, m.a.w. het een sluit het ander
absoluut niet uit!
Bovendien is een psychokinetische beinvloeding van electromagnetische
analoge of digitale systemen door de "levende" mens nog lang niet bewezen.
De "gedachtenfoto's" van Ted Serios, Louis Darget, Prof. Fukurai zijn niet
onomstotelijk aangetoond in het verleden. Wel psychokinetische
beinvloeding van objecten (dobbelstenen bijvoorbeeld, bewezen door
onderzoek Prof. Rhine). Ook bij gedachtenfoto's geldt nog steeds dat de
spiritistische hypothese niet uitgesloten kan worden.
De spiritistische hypothese wordt door vrijwel alle EVP-experimentators
aangetoond aan de hand van auditieve interpretatie van duidelijke
EVP-stemmen van A/B-kwaliteit, eventueel aangevuld met objectieve
spectrografische analyse. Opmerkelijk is dat vrijwel al deze
EVP-onderzoekers, inclusief Jürgenson, dr.Raudive, Prof.Senkowkski, etc.,
na hun vele experimenten persoonlijk overtuigd raakten van de
spiritistische hypothese. Niemand herkent zijn eigen zogenaamd
"psychokinetisch geregistreerde normale, alledaagse gedachten", zoals:" ik
moet met de auto naar de garage", "ik moet nog boodschappen doen", etc.
Daarentegen hebben vrijwel alle geregistreerde EVP-stemmen betrekking op
het hiernamaals en zijn afkomstig van overleden familieleden, bekenden,
die dan ook nog eens dingen vertellen die de experimentators niet weten...
Ook bij sceptische EVP-onderzoekers komen merkwaardig genoeg deze
spiritistisch te interpreteren mededelingen voor (ook bij dr.Baruss,
2000). Bij hen zou je mogen verwachten dat zij hele andere stemmen
krijgen...
Ook de steeds meer met EVP-verschijnselen gepaard gaande ITC-fenomenen,
zijn niet te verklaren d.m.v. psychokinese alleen. Psychokinese is immers
een uiterst zeldzaam verschijnsel binnen de parapsychologie
(dr.L.Rhine-Mind over Matter-Psychokinesis, 1970) Vooral ook de combinatie
van veronderstelde psychokinese met helderziende vermogens als precognitie
is wetenschappelijk niet haalbaar volgens het "eenvoudigheidsprincipe".
Men kan moeilijk veronderstellen dat de inmiddels duizenden
EVP-experimentators worldwide allemaal zouden beschikken over deze
zeldzame paranormale begaafdheid van gecombineerde psychokinese met
helderziendheid!
In het verleden werd de "super-psi-hypothese" bedacht om af te zijn van
verregaande parapsychologische claims m.b.t. "cross-correspondences" bij
spiritistische mediums. Deze bestonden uit het doorgeven (door een
"geest") van bepaalde zinsfragmenten uit boeken, die de bewuste mediums
niet kenden. Een aantal keren werd een zin uit een voor het medium
onbekend boek (in het Latijn bijvoorbeeld) aangevuld door de een ander
medium met de volgende zin uit het boek. Dit als bewijs voor een
voortbestaan na de dood. Sluwe wetenschappers kwamen echter met de
"super-psi-hypothese", waarbij ze de mediums ongekende helderziende
vermogens toedichtten, zodat ze een onbekend boek in de boekenkast van een
overleden parapsycholoog (Myers) "helderziend" konden openen, een bepaalde
bladzijde konden opzoeken en een tekst met de volgende regel konden
aanvullen...! Daarmee dus het "eenvoudigheidsprincipe" van de wetenschap
aan hun laars lappend! Ditzelfde principe wil men nu blijkbaar bij het
EVP-verschijnsel gebruiken om maar niet de "survival"-hypothese te hoeven
erkennen...
Een ander punt dat in dit verband vaak wordt aangehaald is dat Jürgenson
en Raudive bij de interpretatie van hun EVP-stemmen zinnetjes in
gecombineerd Lets, Russisch, Zweeds, Duits, Engels, etc. kregen. Dat zou
er dan op duiden dat het gedachtenflarden zouden zijn uit hun
onderbewustzijn, omdat ze deze talen kenden (zie ook hoofdstuk
Xenoglossie). Zelf heb ik nooit dat soort zinnetjes in meerdere talen
geconstateerd en ik kreeg vaak de indruk bij Jürgenson en Raudive dat ze,
wanneer ze de zinnetjes niet goed begrepen, daar maar een "mengelmoesje"
van talen van maakten. Zelf constateer ik vaak zinnetjes in een soort
"bargoens"(dus niet in andere talen), die ik vervolgens direkt doorspoel
omdat hier geen zinnige uitspraken uit te destilleren zijn. Het lijkt erop
dat dit "probeersels" van de andere kant zijn, een soort verkeerd
"intunen". Ook dit "xenoglossie"-verschijnsel duidt er m.i. niet op dat
het gedachtenflarden van de experimentator zijn.
Een enkele keer zijn er stemmen geregistreerd, waarvan de experimentator
dacht dat het gedachten waren van nog levende personen (AA-EVP News
Journal Spring 2001). Prof. Senkowski schrijft hierover:"Een paar keer heb
ik geobserveerd dat de naam of mogelijk ook de stem van een nog levende
persoon, 450 km verderop, werd opgenomen. Er schijnt een geval in Italië
te zijn geconstateerd waarbij een EVP-experimentator de gedachten van
iemand, die aan een ver gevorderd stadium van "absentisme" leed, wist op
te vangen". Ook deze constateringen kunnen echter spiritistisch worden
uitgelegd: wellicht is er bij dit soort gevallen sprake van "uittredingen"
(z.g. OBE's). Zelf heb ik slechts één keer de stem opgenomen van iemand
die tussen "leven en dood" zweefde, m.a.w. aan het "uittreden" was. Het
ging om een goede vriendin van ons, die in coma lag en de volgende dag
stierf (zie hoofdstuk Identiteitsbewijzen).
Mijn conclusie is dat alle tot dusver
aangevoerde wetenschappelijke kritieken m.b.t. EVP geen hout snijden en
alleen objectieve (dus geen subjectieve aprioristische) bestudering van
dit verschijnsel uiteindelijk tot het besef kan leiden dat hier sprake is
van een contact met de volgende dimensie (na dit leven)...
EVP en het onderbewustzijn
Tijdens mijn 35 jaar onderzoek naar
EVP-verschijnselen heb ik uitvoerig de "psychokinetische theorie" met
betrekking tot dit verschijnsel getest en daarbij heb ik niet één keer
kunnen constateren dat er herkenbare "gedachtenflarden" te horen waren bij
mijn opnames, hetgeen men toch zou mogen verwachten als men deze theorie,
die door een aantal parapsychologen wordt gehanteerd als verklaring van
het EVP-fenomeen, zou moeten geloven. Daarentegen hebben alle EVP-stemmen
een duidelijk ik-vreemd karakter, zijn absoluut niet te herkennen als
eigen gedachten en worden er vaak zeer verrassende, onverwachte en de
experimentator soms niet bekende antwoorden op vragen gegeven. Ook bij
vrijwel alle EVP-onderzoekers is in de 50-jarige geschiedenis van het
fenomeen nooit een dergelijke relatie met het dagelijkse bewustzijn of
onderbewustzijn geconstateerd en zijn ze vrijwel allemaal overtuigd
geraakt van het spiritistische karakter van deze stemmen. Dit is een
belangrijk punt voor de spiritistische hypothese!
Uitermate interessant zijn
EVP-mededelingen waarbij duidelijk sprake is van vergissingen, die de
experimentator zelf nooit zou maken. Dergelijke voorvallen wijzen
duidelijk in de richting van zelfstandige, los van de experimentator
staande bewustzijnsgebieden. In mijn onderzoek kon ik dit soort voorvallen
een aantal keren bespeuren en naast de talrijke identiteitsbewijzen vormde
dit voor mij een dwingend bewijs voor een individueel voortbestaan na de
lichamelijke dood.
Zo lijkt het erop dat ik zelfs soms
verkeerd verstaan werd, een fout die het (onder)bewustzijn nooit zou
maken. Ik wil daarvan enige voorbeelden geven. Vaak stelde ik gerichte
vragen met als doel om achter de identiteit van deze stemmen-entiteiten te
komen en ze te testen op hun parate kennis en inzichten in onze
leefwereld. Zo vroeg ik eens, bij wijze van een rekensommetje: "Hoeveel is
vijf maal zeven?", waarna het antwoord luidde: "tien!" In eerste instantie
begreep ik dat niet, maar toen ik de band terugspoelde, hoorde ik dat mijn
"zeven" wat onduidelijk was uitgesproken en kon men ook (als
buitenstaander) gemakkelijk "twee" hebben verstaan. Blijkbaar had een
zelfstandige entiteit mijn vraag gewoon verkeerd verstaan, een fout die
het onderbewustzijn vrijwel niet zou kunnen maken, zeker niet het
onderbewustzijn van een geconcentreerde experimentator!
Hoeveel
is vijf maal zeven?...."tien!"
Een andere interessante dialoog met mijn
beide overleden ouders speelde zich af toen hun kleindochter naar
Amersfoort verhuisde. Ik vroeg mijn vader: "Waar woont Carlijn?", waarna
het voor mij vreemde antwoord "Bussum" werd gegeven. Ik weet niet waarom
hij dit zei, wellicht omdat hij zelf vroeger in Bussum had gewoond (?)
Direkt daarna was echter de stem van mijn moeder te horen, die hem
corrigeerde: "Amersfoort beter!" Toen ik vroeg: "Wie zei er nu Bussum?",
antwoordde mijn vader op nogal humoristische wijze: "je vader! Je vader
schudt zijn haren!" Blijkbaar kan men zich dus ook in het hiernamaals
vergissen en wellicht soms minder geconcentreerd zijn...
Waar woont Carlijn?..."Bussum".
Amersfoort beter!
Wie zei er nu Bussum? ...je vader! Je vader schudt zijn haren!
Dergelijke vergissingen zijn absoluut
niet verklaarbaar met de psychokinetische, z.g. "animistische hypothese",
tenzij men zich in allerlei vreemde bochten wringt, maar dat mag weer niet
van het universele "eenvoudigheidsprincipe" in de wetenschap!
|